• Demo Image
  • Demo Image
  • Demo Image

Tabata – czterominutowy, intensywny trening

Wszyscy pragniemy być zdrowi i w pełni sprawni fizycznie. Często jednak brakuje nam czasu lub funduszy na treningi czy zajecia przeprowadzane na siłowniach czy w klubach fitness. Idealnym rozwiązaniem dla nas są więc ćwiczenia wykonywane z domu np. terning obwodowy czy tabata.

Tabata ma tę przewagę nad innymi rodzajami ćwiczeń ze względu na krótki czas ćwiczeń - trwa tylko 4 minuty, plus rozgrzewka. Nie tracimy więc zbyt wiele czasu, tym bardziej iż tabatę, ze względu na jej intensywność ćwiczymy 2-3 razy w tygodniu. Dodatkowo ćwiczenia te nie wymagają karnetu, specjalnego stroju ani dodatkowych gadżetów i wykonywać je możemy w zaciszu naszego domu.

Szybki trening tabata to bardzo intensywny zestaw ćwiczeń opracowany przez Izumiego Tabatę, który w szybki sposób miał poprawić wyniki sportowców. Szybko jednak we zwględu na skuteczność przejęli go także amatorzy. Tabata poprawia wydolność tlenowoą i beztlenową naszego organizmu, a także intensywnie podkręca metabolizm, a więc skutecznie pozwala spalić tłuszcz. Nawet kilkanaście godzin po zakończonym treningu spalamy kalorie, mimo że nie wykonujemy już ćwiczeń. Ćwiczenia rozpoczynamy rozgrzewką po której następuje 8 serii ćwiczeń, z której każda obejmuje 20 sekund treningu i 10 sekund przewy. W trakcie tych dwudziestu sekund dajemy z siebie wszystko, wykonujemy tyle powtórzeń ile tylko możemy. Warto wybrać takie ćwiczenia, które zaangażują jak najwięcej mięśni. Proponowane zadania to szybkie pompki, skakanka, bieg bokserski w miejscu, jazda na rowerku stacjonarnym, przysiady. Każdy z pewnością wybierze coś dla siebie. Po dziesięciosekundowej przerwie zaczynamy kolejne ćwiczenie i tak osiem razy. Po treningu należy wykonać pięciominutowe ćwiczenia rozluźniające.

Jeżeli po treningu nie czujemy się zmęczeni, oznacza to, że nie wykonywaliśmy ich zbyt sumiennie. Po tabacie, nawet profesjonaliścy czują zmęczenie, które jednak motywuje, ponieważ jest gwarancją poprawnie wykonanego treningu. Warto spróbować tego rodzaju trening, ponieważ nie zajmuje on nam zbyt wiele czasu, możemy wykonywać go w domu, jest skuteczny, a jedyną rzeczą jakiej potrzebujemy by ćwiczyć tabatę jest motywacja i determinacja do pracy nad własnym ciałem.